sofiethequeen

Alla inlägg den 6 maj 2015

Av Sofie - 6 maj 2015 16:08

Hallå!


Jag vet, jag bloggade inte igår, men jag kommer inte kunna blogga varje dag, så jag siktar på varannan. Det är bättre än inget!


Så sen i måndags har vi pratat om det här med mänskliga rättigheter och vi hade en liten avslutning på det idag. Våra lärare sa en väldigt intressant sak, att om man blir, som många blev, lite upprörd över det här och om man vill hjälpa till så kan vi det, kanske inte jättemycket, men vi kan det. Och det här satte igång min hjärna; jag har en blogg (med kanske inte jättemånga läsare, men ändå), och den här bloggen är till för att jag ska få uttrycka mig vilket jag inte gör så ofta annars. Så, nu tänkte jag skriva om detta.


Det finns två saker som jag har märkt att jag har börjat intressera mig i mer och mer sen vi pratade om det i skolan; Mänskliga rättigheter och miljö frågor. Jag har t.ex redan nu bestämt mig för att försöka köpa så mycket ekologiskt och fairtrade märkt som möjligt, inte bara när jag blir äldre, utan nu med.


Dock är det här med att göra något åt alla som har det sämre än oss lite svårt. Vi brukar ofta skänka gamla kläder och mjukis djur till fattiga länder, men jag vill göra mer. Om jag vill t.ex börja skänka en del pengar varje månad så måste jag övertyga mina föräldrar, och det blir nog rätt svårt eftersom min mamma nyligen var arbetslös och vi hade det lite snålt i slutet av månaden. Samtidigt känns det som att nu när hon har ett bra jobb så kan vi allt avvara lite till de som har det sämre.


Ärligt talat så vet jag inte hur jag ska göra för att övertyga. Men när jag ser de här filmerna på alla människor, speciellt barn, så gör det ont i mig. Jag vill så gärna hjälpa. Men jag får väll fixa en tre-timmars powerpoint som jag visar för päronen, då måste de väll gå med på det? ;)


Skämt åsido, jag skriver därför om detta för att uppmuntra andra att avvara en slant i månaden, om ni kan. Ingen ska behöva leva som de här människorna, och jag tror inte att du vill det heller.

Tack iallafall för att jag fick släppa mina tankar lösa!


Sofie

Instagram

Presentation


En sinnessjuk tjej på 13 vårar och intresse för lite allt möjligt!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vilken frisyr ska jag ha på avslutningen?
 Fläta med blommor
 Hårdonut med flätor/blommor
 Vintage roll (det sista alternativet)

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Maj 2015 >>>

Översätt

Kolmården 2015 - klassresa

                 

Bilder

           

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bilder

Bildresultat för short quotesBildresultat för short quotesBildresultat för short quotesBildresultat för happiness is a journey not a destinationBildresultat för quotesBildresultat för short quotes

Light Purple Pointer

Ovido - Quiz & Flashcards